Як всемогутній Бог допускає зло?

30.09.2022
0
490

Для українців стара, як світ, проблема існування зла і всемогутнього благого Бога стала не просто теоретичною, а щоденно практичною. Багато жахливих речей, які не вкладаються в голові, відбуваються зовсім поруч. Історії про жахливе катування військовополонених, катування цивільних на окупованих територіях тощо. В таких умовах питання, як Бог допускає таке жахливе зло, якщо може зупинити його вмить, вже стоїть зовсім по-новому.

Якщо просто сказати, що Бог дав людині право вибору, виходить, що Він доволі жорстокий і байдужий – бо все одно через вибір бути нелюдами одних, нелюдську жорстокість терплять інші. Якщо Бог існує, то, чесно кажучи, Він погано справляється зі своєю роботою, принаймні в Україні. Чи є Йому там, на небі, взагалі діло до того, що відбувається на землі?

В цьому питанні є два аспекти. Перший – апологетичний. Що сказати людям, які шукають інтелектуальну відповідь на цю проблему? Другий – пасторський. Що, як і коли говорити тим, хто пережив жах на власному досвіді. Звісно, ці аспекти можуть перетинатись, але зазвичай, ті, хто потребують пасторської опіки через нещодавно пережити горе, найменше готові сприймати логічні пояснення. В такі часи краще слухати й плакати з тими, хто плаче.

Якщо ж діло таки дійшло до апологетики, потрібно уважно розібратись у твердженні, що всемогутній і всеблагий Бог не допустив би зло, якби Він існував. Давайте по черзі.

• Християнське розуміння всемогутності Бога передбачає певне обмеження Його дій, які пов’язані зі свободою вибору людини. Бог погодився на обмеження Своєї всемогутності заради вільних відносин з людьми. Таким чином, зупинити усяке зло попри волю людини унеможливлювало б цей вибір. Отже, всемогутність Бога Біблії не означає, що Він може робити все що завгодно. Чому Бог має попереджати зло однієї людини та дозволяти робити зло мені чи іншим?

• Християнське розуміння всеблагого Бога включає розуміння, що Він має достатньо моральних причин допускати всяке зло. Ці причини можуть бути нам невідомі з огляду на обмежені здібності нашого розуму. Але це не означає, що з Його вічної й досконалої перспективи не існує розумної причини допускати зло. Заявити, що такої причини не існує, означало б прирівнювати своє знання до абсолютного Божого всезнання. Ми навіть не можемо уявити, яке зло Він попередив, виходячи зі Свого розуміння про його наслідки. Зрештою, ми маємо визнати слова Бога: «Бо ваші думки не Мої це думки, а дороги Мої то не ваші дороги, говорить Господь» (Іс 55:8).

• Це приводить нас до визнання, що у світі й особливо під час війн існує безпричинне зло. Воно безпричинне тому, що ми не знаємо хоч якесь пояснення йому. Але той факт, що воно незбагненне нами не означає, що у Бога не може бути пояснення цьому злу.

• Зрештою, треба визначити, що таке зло. Мабуть, найкраще визначення зла – це відхилення від того, як все має бути. В людях існує притаманне їм уявлення про те, як все має бути. Щоб назвати щось злом, має бути розуміння добра. Звідки у нас існує таке уявлення про добро і хто його автор? Християни пояснюють проблему добра існуванням Бога.

Коли зібрати ці пункти до купи, виходить, що присутність зла у світі не робить віру в існування Бога нелогічною або нераціональною. Існування зла вказує на існування добра та його автора. Ба більше, Бог в Ісусі показав Своє ставлення до зла. Страта Ісуса на хресті була брутальною і несправедливою. Без воскресіння Його смерть можна було б назвати безпричинним і незбагненним злом. Але апостоли пояснювали, що Христос помер за наші гріхи (1 Кор. 15:3 ср. Іс. 53:4-5). Він став невинною жертвою, розділяючи невиправдані страждання, щоб бути нашим Спасителем.

Люди в гніві кажуть, що Бога не існує з огляду на жахіття в Бучі, Ірпені й Гостомелі. Але на кого вони гніваються, якщо Бога не існує? Дивлячись на те, що Ісус зробив для людства, як можна гніватись на такого Бога? Він поруч, Він спустився в безодню зла заради нас. Воскресіння ж Ісуса пояснює причину незбагненного зла на хресті – це таємниця нашого спасіння. Бог відкрив нам пояснення цього зла, віримо, що в Нього є пояснення і всього іншого. Бог знає причини, але Він не скаже, бо Він вже сказав.

Едуард Борисов



Додати коментар

Пожертвувати