З'їзд 1929 р. у Старій Човниці:
передумови скликання та наслідки
для вітчизняного п’ятидесятництва
Зібрання хрещених Святим Духом на Волині в травні 1929 р. стало своєрідним водорозділом розвитку вітчизняного п’ятидесятництва. Рух, що веде свій відлік на західноукраїнських теренах із 1920 р., завдяки з’їзду набув нового рівня організаційного оформлення, акумулював місійні зусилля, визначив догматичні траєкторії розвитку, а також консолідував етнічно різні церковні спільноти на теренах міжвоєнної Польщі. […]
Передумови
Важливою передумовою п’ятидесятництва в західноукраїнському контексті стала діяльність євангельських попередників. Відомо, що перші общини євангельських християн виникли тут на початку XX ст. […] Ці спільноти вирізнялися місійною активністю, створювали районні об’єднання, формували союзні структури. […] Зокрема, церква у Старій Човниці спочатку виникла як баптистська, а один із майбутніх лідерів п’ятидесятництва — І. Зуб-Золотарьов був її частиною. Згодом, із поширенням вчення та практики хрещення Духом Святим, стався розкол громади, що суттєво загострило стосунки між віруючими.
Важливою передумовою з’їзду 1929 р. стала діяльність хрещених Духом Святим до 1929 р. Як відомо, початок п’ятидесятницького руху в Західній Україні пов’язаний з діяльністю реемігрантів із Тернопільщини П. Ільчука, Т. Нагорного та Й. Антонюка, а згодом інших. Приєднавшись у США до «Російської місії Євангельських Християн Святої П’ятдесятниці», вони почали на Батьківщині активну євангелізаційну діяльність, незважаючи на релігійні та політичні утиски. Консолідація новоутворених громад почалася в 1924 р., коли в м. Кременець відбувся перший з’їзд Євангельських християн імені Святої П’ятидесятниці (ЄХСП), ініційований І. Герисом. Утім, п’ятидесятницькі церкви на території Польщі до 1929 р. працювали осібно, й лише на Тернопільщині рівень їхньої спільності був вищий. Період другої половини 20-х рр., попри незначний рівень організаційного згуртування, вирізнявся масовим наверненням номінально православних, а також стрімким поширенням практики хрещення Духом Святим в євангельському середовищі. На фоні духовного підйому рух ЄХСП в 1928 р. проводить другий з’їзд в Кременці, де приймає рішення сфокусуватися на місійній діяльності в місцях найбільшого духовного запиту (на Поліссі), налагодити підготовку та навчання служителів, почати будівництво домів молитви. […]
Далі домінуюча частина громад руху доєдналася до Союзу християн віри євангельської Польщі, який було створено на з’їзді в Старій Човниці. Окремі громади, здебільшого на Тернопільщині, очолювані братом І. Гериса Д. Герасевичем, відмовилися від консолідації через різну деномінаційну приналежність та бажання будувати власну українську спільноту. […]
Нарешті скликання з’їзду в Старій Човниці завдячує діяльності Східноєвропейської місії (СЄМ), створеній в 1928 р. вихідцем із Західної України, американським громадянином німецького походження Г. Шмідтом. Створена місійна організація, що мала центр у Чикаго, витворила базову місіонерську станцію в м. Данціг задля поєднання місіонерських зусиль у Східній Європі, зближення п’ятидесятницьких общин та підтримки новоутворених союзів. […]
Проведення з’їзду в Старій Човниці, незначному селі Ківерцівщини, на Волині, завдячує діяльності І. Зуб-Золотарьова. Народжений у Полтаві, в дорослому віці Зуб-Золотарьов був покликаний до Білої армії, а згодом утік зі своєю частиною від більшовиків й опинився в спецтаборі, де відбулося його навернення до євангельського християнства. Після звільнення Зуб-Золотарьов поселився в Старій Човниці та приєднався до євангельської церкви. Його місійна та освітня діяльність посприяла духовному підйому та формуванню чималої кількості духовних лідерів, серед яких Л. Столярчук. У 1928 р. до громади в Старій Човниці долучилося 64 людини, які прийняли Водне хрещення. Також у цьому році Зуб-Золотарьов організував духовий оркестр. Він відомий як організатор першого на Волині хору, диригентських курсів та «духовний селекціонер», який відбирав новонавернених й спрямовував їх на інтенсивні духовні курси. Богослужіння в Човниці відбувалися в домі В. Білевича, а коли з'явилася необхідність у більшому приміщені — І. Зуб-Золотарьов віддав свій будинок, який обладнали для проведення богослужінь.
Об’єднаний з’їзд українських, білоруських, польських, російських та німецьких п’ятидесятницьких церков відбувся в Старій Човниці 22-23 травня 1929 р. У ньому брали участь 83 делегати, які мали право голосу. Головою з’їзду було обрано пресвітера місцевої церкви І. Зуб-Золотарьова. Згодом він писав у журналі «Примиритель» про подію: «Господь почув молитви дітей Своїх — і в травні 1929 р. в с. Стара Човниця відбувся з’їзд ... зі всієї Польщі, а не лише східної її частини, за що Слава Богу. Перед відкриттям з'їзду заспівали «О том возрадуйтесь, друзья Христовы» (Гусли 302). Брат голова прочитав Псалом 45, потім подякували Господу за те, що Він допоміг зібратися, й прохали про Його благословення. На молитві вже відчувалося, що Господь із нами, що Він почув наші молитви, й що Він благословить нас. І істинно, Господь чудно благословив під час з'їзду, за що Слава Йому». У спогадах М. Леуса, старшого громади з Жолудська, вказано: «Був з’їзд в с. Човниця. Три дні була бесіда. Майже з цілої Польщі і навіть із закордону були делегати: Шмідт. Виробляли статут віровчення». На сьогодні ми більше не маємо даних про сам хід з’їзду, не збереглося навіть світлини заходу.
Ключовим рішенням з’їзду стало утворення Союзу християн віри євангельської Польщі. У журналі «Путешественник» відзначається, що «всі прибулі одноголосно постановили об’єднатися в один союз й надалі називатися християни віри євангельської». Таку назву взяли, щоб не дублювати назву Всеукраїнського Союзу християн євангельської віри, створеного в Радянській Україні І. Воронаєвим. Для керівництва діяльністю об’єднання було сформовано Союзний комітет на чолі з А. Бергхольцем (на фото), пресвітером церкви в м. Лодзь. Заступником голови обрали Й. Перського, секретарем Союзу — І. Зуб-Золотарьова, касиром — Д. Комсу. Членами Союзного Комітету стали відомі благовісники та пресвітери: П. Ільчук, Г. Красковський, Ю. Стрєлка, М. Масланчук, С. Недведський, М. Вербіцький та А. Фрідріх.
На з’їзді було прийнято статут новоутвореного Союзу. […] Попри усі намагання, у зв’язку з особливостями п’ятидесятницьких церков і ставленням влади до них, союз так і не був зареєстрований в Польщі. Лише мав дозвіл на існування.
Під час з’їзду було прийнято документ «Визнання віри і устрій християн віри євангельської». Звертають на себе увагу статті, які ідентифікують рух як п’ятидесятницький. У ст. 8 «Про обітницю Бога Отця» йде мова про можливість отримання Духа Святого кожним віруючим, яка підкреслює егалітаризм «руху Духа». Ціль хрещення Духом Святим визначена як наділення силою Божою для життя та духовного служіння ближнім. Сам же духовний досвід «відрізняється від народження згори і наступає або разом з ним або після нього». […] Знаком хрещення Духом Святим у документі визначено говоріння мовами. […]
Особливе місце у визнанні віри займають статті про Церкву, яка визначається як «вибрані Богом, що вірять в Святу Євангелію та її проголошують». При цьому визнаються «два служіння церковні», а саме «старшого, який також називається єпископом, проповідником, вчителем, пресвітером чи пастором, і диякона». Кожна помісна церква визнана як самоврядна, що обирає свого «проповідника» й раду. […]
Наслідки
Ретроспективно наслідки рішень з’їзду можна виокремити в декілька змістовних висновків, які будуть доречними для вітчизняного п’ятдесятництва на початку XXI ст. Насамперед, варто підкреслити, що місія стала основною діяльністю хрещених Святим Духом у 20-30 рр. XX ст. […]
Ще до з’їзду в Старій Човниці піонери п’ятидесятництва, що пережили досвід хрещення Святим Духом, вбачали в ньому рушія євангелізації. Їхні основні зусилля були направлені на благовістя, а не на організаційне оформлення. У ранніх резолюціях та протоколах з’їздів і районних бесід йдеться про підготовку та діяльність благовісників, необхідність побудови місійного будинку в Кременці, формування місіонерської каси та використання коштів із неї тощо. Уже в 20-ті рр. формується важлива ланка, що ідентифікує місійну еклезіологію раннього п’ятидесятництва, а саме — благовісники. […]
Організаційні рішення, що демонстрували місійно-еклезіологічну динаміку, живилися переконанням, що хрещені Святим Духом продовжують справу апостолів. […]
У 30-ті рр. християни віри євангельської робили акцент на євангелізації з чудесами та ознаками й необхідністю залишати «історичні» церкви. Укупі все це вело до значного кількісного зростання руху. Нижче представлена щорічна статистика, яка засвідчує майже стовідсоткове зростання послідовників руху: 1931 р. — 12204 чол., 1932 р. — 15441 чол., 1935 р.—18157 чол., 1937 р.— 21501 чол.
Другим фактором, який вирізняє рух ХВЄ після з’їзду в Старій Човниці, стала довіра освіченій та богобійній молоді. […] Статус людини тут визначався не її місцем у суспільстві чи майновим станом, а її обдарованістю Святим Духом. […] Бог промовляє до всіх вірних і промовляє через них. Подібна переконаність дозволила долучити до служіння людей різного соціального походження, віку та статті. У цьому сенсі особливо вражає вік ключових лідерів Союзу ХВЄ Польщі. Голова Союзного комітету А. Бергхольц на момент обрання мав лише 27 років. Навернувшись у молодому віці, він здобув богословську освіту в Лондоні й у 24 роки став пресвітером церкви в Лодзі. […]
Дуже молодим був склад благовісників та пресвітерів Союзу. Наприклад, І. Зуб-Золотарьов став пресвітером у 22 роки, а у 26 років був обраний головою з’їзду в Старій Човниці та секретарем Союзу. Відомий волинський благовісник Л. Столярчук очолив п’ятидесятницьку общину в Підріжжі у віці 25 років. У цілому, більшість служителів у помісних церквах на момент скликання з’їзду ще не мали 30 років. Висока динаміка служіння, готовність учитися та розвиватися, спроможність долати великі відстані задля виконання місії — це ті риси, які визначають служіння молодих людей у русі ХВЄ в 30-ті рр.
Християни віри євангельської міжвоєнного періоду робили потужний наголос на освіту як інструмент, який вивільняє дані Богом дари. На підставі Дій апостолів, 2:42, ранні п'ятидесятники розуміли, що злиття Духа не знівелювало необхідності перебування в науці апостольській. Ключовою особою, що внесла та втілила ідею духовної освіти у Східній Європі став Г. Шмідт. За десять років діяльності місії освітній процес пройшов декілька етапів. У серпні 1929 року розпочалися тримісячні Біблійні курси в Данцігу. Із березня 1930 р. стала функціонувати Біблійна школа при Східноєвропейській місії, що за три роки існування підготувала 271 студента. Якісно організований процес навчання компенсував окремі недоліки, як-от невисокий академічний рівень абітурієнтів тощо. Високий рівень викладання забезпечили кращі п’ятидесятницькі вчителі свого часу — Д. Джі, П. Стеліх, Г. Кіндерман та ін. Навчання там пройшли десятки західноукраїнських лідерів ХВЄ, серед яких Г. Федишин, М. Вербіцький, Ю. Стрєлка, Л. Горошко та ін.
Фінансова криза, обмеженість доступу до школи всіх бажаючих навчатися та відірваність студентів від власних місійних нив змусили Г. Шмідта в лютому 1933 р. призупинити діяльність біблійної школи та перемістити процес навчання в регіони. […] Така форма навчання дозволила підвищити освітній рівень не лише окремих очільників руху, а й значної частини церковного активу. […] Проведення курсів у Ківерцях, Підріжжі, Боратині, також «румунських» на той час Чернівцях дозволило раннім п’ятидесятникам вивільнити дані Духом дари й направити їх на збудування, уникнувши крайнощів окремих містичних течій.
У жовтні 1935 р. відновлюється стаціонарне навчання в Данцігу на рівні Біблійного інституту. […] Лідерське покоління ХВЄ 30-х рр. вирізнялося як добрим знанням Писання й активною місійною позицією, так й інтелігентністю, високою культурою та пресвітерською етикою, спроможністю якісно вирішувати складні ситуації в общині та в стосунках із зовнішнім світом. […]
Без сумніву, важливим фактором стрімкого поступу руху ХВЄ стала побудова гнучкої структури Союзу з акцентом на низову ланку. Територіально найдрібнішою частиною Союзу стала самоврядна релігійна громада, куди входили групи п’ятидесятників із сіл однієї чи декількох гмін. Більшими частинами Союзу були районні об’єднання, що консолідували громади в одному та декількох повітах. Ще більшими частинами були округи, які об’єднували громади на території воєводств.
Районний розподіл Союзу було здійснено на з’їзді в Старій Човниці. Він передбачав створення районного комітету, представники якого постійно відвідували громади й опікувалися їхнім станом. Районні об’єднання проводили власні з’їзди й були достатньо самостійними. Якщо загальні з’їзди визначали стратегію розвитку Союзу, то районні комітети та з’їзди визначали тактичні кроки втілення рішень, природно будучи близькими до контексту. У такій моделі й помісна громада відчувала себе доволі самостійно, спрямовуючи енергію на місію. При цьому Союз християн віри євангельської виконував функції загальної координації та консультації, богословської та музично-регентської освіти, забезпечував представництво перед державною владою Польщі та міжнародні контакти в п’ятидесятницькому співтоваристві. […] Водночас Союз ретельніше контролював проповідницьку діяльність у громадах, надаючи дозволи на проповідь. Проповідникам, які мали «проповідувати Святу Євангелію, ширити науку Христову, проводити молитви над дітьми, поховання померлих та причастя», видавали на певний термін особливе посвідчення з підписом. […]
Нарешті, активна видавнича діяльність сприяла успішному розвитку руху ХВЄ в міжвоєнний період. Безпосереднім наслідком з’їзду в Старій Човниці стало започаткування журналу «Приидет Примиритель». Разом зі створеним на космополітичній основі Союзом журнал мислився як об’єднавчий інструмент для розрізнених до недавнього часу громад і служителів, покликаний уніфікувати особливості богослов’я, духовно-церковної практики, суспільних поглядів і т. ін. […]
Журнал видавався російською мовою накладом 4-5 тис. екземплярів. Усього було видано 122 номери у 83 журналах. «Примиритель» зіграв важливу роль у розвитку Союзу ХВЄ Польщі, сприяючи формуванню ідентичності хрещених Духом Святим у Східній Європі. Видання стало рупором п’ятидесятницького богослов’я, вирішення різноманітних еклезіологічних питань, розвитку служінь у громадах і т. ін. Журнал одночасно задовольняв потреби в місіонерському, апологетичному й інформаційному напрямку. Богословська проблематика видання охоплювала три основних напрямки: загальні богословські питання, основи п’ятидесятницької доктрини й церковно-практичне вчення. […]
Завдяки журналу «Примиритель» сучасні дослідники можуть не лише з’ясувати логіку розвитку п’ятидесятництва в міжвоєнний період, а й встановити певну деформацію руху після 1945 p., пов’язану з радянським атеїстичним експериментом. […]
Сучасного віруючого ХВЄ може вразити надзвичайно жертовна праця як очільників руху, так і його рядових віруючих, їхня інвестиція в майбутнє через добре зорганізоване дитяче служіння, окремі соціальні проекти руху. […]
Отже, з’їзд хрещених Святим Духом у Старій Човниці в травні 1929 р. став епохальною подією для п’ятидесятництва в Східній Європі, що не лише окреслив параметри руху в 30-ті рр., а й не дозволив йому розчинитися в лавах ВРЄХБ після 1945 р. чи взагалі зникнути в часи атеїзації. […] Дякуючи вдалій організаційній моделі Союзу християн віри євангельської, активній місійній, освітній та видавничій діяльності, а також максимальному залученню всіх вірних до служіння, п’ятидесятницький рух у 30-ті рр. потужно вплинув на сучасне покоління й став частиною світового п’ятидесятництва.
Михайло Мокієнко,
(зі збірника статей «Становлення Союзу ХВЄ у Західній Україні», скорочено)